Kort verslag wedstrijden 5 en 6 mei Woudsend.
Om 8.00 uur was het al een drukte van jewelste in de sloepenhaven van Woudsend. De huiken werden losgemaakt, de voorstagen op spanning gezet, en de keurmeesters waren bezig met de controle van de 13 preammen.
Op de kade waren er ook veel mensen bezig met de voorbereiding van de Friese Sleepbootdagen. Oude tractoren en auto’s luisterden pleinen op en er stond een technopark plaat op, om de jeugd te enthousiasmeren voor de techniek. Om 9.00 uur was ’t Palaver. Op de gebruikelijke ludieke manier geopend door de voorzitter Fekke van der Wal. Hij verwelkomde de 12 heren schippers en in het bijzonder Jildou Tjoelker, de vrouwelijke schipper van pream de Jolanda. Hij wenste iedereen succes en veel plezier voor het weekend toe. Daarna was het woord aan baancommissaris Teake van der Meulen, die er weinig woorden aan vuil maakte: we leggen er een driehoek in en we melden jullie op het water of het bakboord of stuurboord om wordt. Vragen? Geen vragen, dan succes ermee.
Op het meer aangekomen, waar een lichte oostelijke wind stond, hijst iedereen de zeilen en kon de 1ste wedstrijd beginnen. Om 10.25 klonk het vijf minuten schot en om 10.30 klonk ’t startschot. Wij, pream 9 de Onderneming, waren goed weg bovenin en konden als eerste de bovenboei ronden bij Yndyk. Vol vertrouwen met deze eerste boeironding zeilden we twee keer ruime wind en voor de wind naar de gijpboei en de onderboei. Op de hielen gezeten door pream 35 Sietse. De Sietse liep net ff harder en we moesten hen dan ook voor laten gaan bij de onderste boei. We kozen net als de meeste preammen voor de slagen richting de wal bij Yndyk en zagen vervolgens, dat pream 45 Jolande (met zeilnummer 38) de slagen meer over het Heegermeer nam en als eerste bij de bovenboei uitkwam. Dit bleef zo tot de finish. Pream 8 Swarte Swan werd 2een wij werden derde. Zeer tevreden.
Bij de tweede start, na de middagpauze, waren we weer goed weg bij de bovenboei op het startschot. We hadden er alle ruimte om mooi weg te zeilen. Maar de weg naar de boevenboei werd wat moeilijker als in de eerste wedstrijd. Er waren nogal wat windschiftingen en de pream pakte de vlaagjes niet zo lekker op als wij zouden willen. De Swarte Swan kwam als eerste bij de bovenboei en wij als tweede. Het veld wisselde sterk, net als de wind, die dan weer sterk, dan weer zeer zwak was en flink draaide. Met veel hangen en wurgen konden we op de 5eplaats finishen.
De derde wedstrijd werd voor ons een klein drama. Voor de start brak de stuurboordtalie, die we gelukkig snel konden repareren. Bij de start zaten we fout. We zaten weer bij de bovenboei op de startlijn, maar door de draaierige wind hadden we meer onderin moeten zitten. Net als de voorgaande wedstrijden hadden wij nog niet het gevoel, dat de pream alle vlagen lekker oppakte en in snelheid en hoogte omzette. Verder zaten er windschiftingen in van soms 20 à 30 graden. Voor je gevoel heb je die dan ook nog vaak tegen. De hele wedstrijd ben je bezig met, hoe krijgen we deze oude dame weer aan de praat. Iets meer strekken. Iets meer vieren, wat meer of minder voorspanning op de fok, piek en hals. Het mocht allemaal niet baten, we moesten ons tevreden stellen met een 9eplek. Balen, maar ’t zij zo. Onder ’t genot van bier, koffie en fris naar de haven gevaren en daar nog ff van de festiviteiten aldaar genoten.
Zondagmorgen eerste de zwaardtalies vervangen en onder het genot van koffie en mooi weer, vol goede moed om 9.00 uur vertrokken naar het Heegermeer. De wind was iets zuidelijker en was steviger dan gisteren. De LE8 verankerd en de stand van de zwaarden bijgesteld. De zeilen weer gehesen en onderweg naar de start het één en ander nog wat bijgesteld. En de strop van de piekeval veranderd. Deze trok in de gaten van marlijn. De stand van het grootzeil iets laten zakken en we konden om 10.00 uur los: bij de bovenboei op de startlijn was het vandaag wat drukker. We kwamen niet vanuit de bovenste positie weg en lagen iets onder pream 56 de Dominee. Daarachter lagen nog een reeks schepen en dan lig je opgesloten. Je moet wachten tot er een gaatje komt, waarop je weg kunt draaien. De pream had er nog niet veel zin in, ze reageerde wat flauwtjes op de vlaagjes. Waar ligt ’t aan. We hadden er tijdens de rit weer veel over nagedacht. Bij de gijp en onderwindse boeien wapperde het rode vlaggen deze keer. Wij konden vrij blijven van protesten en finishten uiteindelijk als 9e.
In de kleine pauze nog ff iets gesteld aan de fok en we moesten al weer starten voor de laatste wedstrijd: weer bovenin met een goede snelheid, wat goed uitpakte. Ook voelde de pream door de laatste aanpassing weer wat vertrouwder aan. Hadden we het lek boven water? Was de laatste aanpassing van 3 à 4 cm het euvel. Het voelde in ieder geval een stuk beter. De pream kwam lekker op gang en we konden de hoogte ook weer houden. We hebben geprobeerd vrij te zeilen en de pream lekker te laten lopen. Het pakte de ene keer wat beter uit dan de andere, maar konden ons aan de kop goed handhaven. Pream 47 Útrinner kwam in het laatste kruisrak wel iets dichterbij, maar we konden ze op de finish achter ons houden en werden 4eachter pream 8, 22, en 44.
Het zit er weer op. Op naar de haven voor de prijsuitreiking.
Pream 8 Swarte Swan ging er met de hoofdprijs vandoor en heeft een goede start van het seizoen. Gevolgd door de kampioen van vorig jaar pream 44 de Reidplúm. Op de derde pek eindigde de 33 Lege Geaen, gevolgd door 22 Sijmen Durk, en de 45(38) Jolanda. Wij moesten met de 6eplek genoegen nemen.
Het valt niet mee om als deelnemer een verslag te schrijven, er zijn zoveel verschillende
situaties, die je meemaakt onderweg en onthoud dan maar eens welke wedstrijd en welke ronde. Maar goed, we hebben ons best gedaan en hopen dat U met veel plezier het verslag
heeft kunnen doorlezen. Wij hebben over beide dagen lekker gezeild met mooi weer en veel zon. We hopen, dat ’t lek boven water is en zullen gaan oefenen voor de volgende wedstrijd in Oudega-SWF.
Groeten van de bemanning van pream 9 de Onderneming.
Wedstrijduitslag